Inkaleden med Södra Peru - Dagsprogram

Dag 1: Flyg till Lima, Peru
Vi anländer till Lima på kvällen och checkar in på vårt hotell i stadsdelen Miraflores.

Dag 2: Lima - Stadsrundtur och muséebesök
Storstaden Lima  har ungefär lika många invånare som Sverige och har historiskt haft en stor betydelse för Peru och Sydamerika.
Det var härifrån som spanjorerna styrde sina sydamerikanska kolonier.
Under vår rundtur i Lima besöker vi bland annat San Francisco-klostret med sina berömda katakomber.
Innan vi fortsätter mot Limas mer moderna delar hinner vi så klart med att bese centrala Lima med dess karakteristiska träbalkonger som omsluter Stortorget.
På eftermiddagen avslutar vi dagen med ett besök på det berömda guldmuseet - en unik privat samling av sagolika guldföremål från Inkariket och Perus andra fornkulturer - Paracas, Nazca, Chavin med flera. Lunch

Dag 3: Den Heliga Inkadalen
Vi anländer till Cuzco med det tidiga morgonflyget och fortsätter färden direkt från flygplatsen ner i den vackra Inkadalen.
Vårt första mål för dagen är den trevliga byn Pisac. I byn hålls ofta bymarknaderdär folk i trakten kommer och säljer alpaca kläder samt olika hantverk - en fin möjlighet till souvenirinköp.
På eftermiddagen når vi den pittoreska byn Ollantaytambo där vi inkvarterar oss och vilar ut efter dagens upplevelser. Lunch.

Dag 4-5: Ollantaytambo

En hel dag har vi till vårt förfogande för att utforska det strategiskt belägna inkafästet vid Urubambafloden. Uppifrån den imponerande fästningen får vi en vy och känsla av hur det var 1536 då Fransisco Pizarro och hans krigare utan framgång försökte att inta det mäktiga inkafortet. Efter lunch går vi en promenad i byns smala gränder och ser hur invånarnas bostäder ofta är uppbyggda på de gamla inkamurarna. Dag 5 är ledig för ytterligare acklimatisering till den höga höjden. Lunch dag 4

Dag 6: Vandring till Puma Marca
Vi gör en vandring över dagen till den gamla inkafortet Puma Marca som tjänade som försvarspost för Ollantaytambo.
Vi börjar vandringen i Ollantaytambo på 2800 möh och når mitt på dagen ruinerna som ligger på 3400 möh.
Det blir en bra uppvärmning inför Inkaleden. Vi tar med matsäck och äter längs vägen.  Lunchpaket

Dag 7-10: Inkaleden
Den 6:e dagen på vår resa börjar vi vår vandring som kommer att ta oss ända fram till Machu Picchu.
Vår väg är 42 km lång och går upp och ner längs den gamla stensatta stigen.
Bitvis är det ganska jobbig vandring men vi går i egen takt och samlar ihop gruppen några gånger per dag.
Vi har med oss bärare som tar hand om vår packning och dessutom medför tält och mat.
Första dagen på vandringen är inte så jobbig, inte för branta uppförslut och fina scenerier i den Heliga Inkadalen.
Vi avslutar dagen med en gradvis stigning mot byn Huayllamba i vars närhet vi slår läger.
Den andra dagen vandring är tung och jobbig. Ni tar er sakta men säkert upp till det högsta passet på leden, 4200 meter.
Det är gott om tid tilltaget och ni stannar ofta för att pusta ut.
Efter att ha njutit av utsikten på toppen bär det av nedför mot campingen i dalgången Pacamayo.
Tredje dagen tillbringas i storslagen natur, vi stannar till vid flera gamla inkaruiner och guiden berättar dess historia.
Uppförsluten går nu lättare och sedan sluttar det utför.
På den fjärde och sista dagen på vårt äventyr kommer vi fram till vandringens mål -  Machu Picchu.
Vi har tid att själva strosa runt i den gamla staden för att sedan åka buss ner till Aguas Calientes och checka in på vårt hotell.

Dag 11: Machu Picchu

För de som vill finns det idag mot eget tillägg möjlighet att få en guidad rundtur i Machu Picchu. Vi tar bussen ner till Aguas Calientes vid lunchtid och åker sedan tåg och buss tillbaka till Cuzco.

Dag 12-13: Cuzco och dess omgivningar
Idag skall vi titta närmare på 2 berömda inkaruiner som finns i bergen ovan Cuzco.
Vår utflykt innefattar Orakelplatsen Qenqo samt den magnifika befästningen Sacsayhuamán.
Från de upp till 120 ton tunga, men perfekta, zig zag murarna kunde Inkas hålla ett vakande öga på sitt Cuzco.
Vi besöker också Cuzcos Katedral som i vårt tycke är den vackraste i Peru.
Det bjuds dessutom möjlighet till egna strövtåg på de mysiga gatorna som omger stadskärnan.
Gott om butiker finns för dem som vill passa på att inhandla souvenirer.Dag 12 på resan är helt ledig för vila eller egen utforskning av Cuzco.

Dag 14: Andernas Högplatå
Under Färden mot Titicacasjön är lång och vacker, luften blir tunnare och klarare ju högre upp vi kommer, något som ytterligare förstärker skönheten i landskapet.
Vi färdas i bekväm långfärdsbuss och stannar då och då för att besöka olika sevärdigheter längs vägen.
I den lilla byn Andahuaylillas stannar vi en stund för att besöka deras mycket vackra och unika kyrka, kyrkan kallas "Andernas Sixtinska Kapell” och är helt unik i Peru.
På kvällskvisten anländer vi till Puno vid Titicacasjöns strand. Lunch. Lunch

Dag 15-16: Titicacasjön
Titicacasjön är världen högsta farbara sjö (3812 m. ö. h.) och dagens utflykt på sjön bjuder oss på svindlade vyer över det klarblåa vattnet.
Vi besöker Uros indianernas flytande vassöar där allt är byggt av vass, och "marken" gungar under våra fötter - en fascinerande upplevelse.
Vi får även möjlighet att åka en tur i en båt helt gjord i vass.
Nästa hamn på sjöresan blir den rofyllda ön Taquile där tiden verkar ha stannat.
Här lever lokalbefolkningen som de gjort i århundraden med små jordbruk.
Invånarna är kända för sin hantverksskicklighet och vi har gott om tid att närmare studera deras alster under vår gemensamma promenad på ön.
Vi sover över på ön hemma hos byborna under enkla förhållanden – en mycket speciell och minnesvärd upplevelse. Lunch

Dag 17: Mot Colcadalen
Vi lämnar Puno och Titicacasjön på morgonen för att fortsätta vår färd på högplatån.
Området vi färdas genom är kargt och utanför bussfönstren kan vi se höga snöklädda bergstoppar.
Under vår färd mot Colcadalen kommer vi med stor sannolikhet se stora hjordar med alpaca och lamadjur då de trivs bra här uppe i kylan, dessa släktingar till kamelen används för kött och ullproduktion och är en viktig inkomstkälla för regionen.
Vi anländer på eftermiddagen till vår destination. Colcadalen är ett isolerat område med en natur som skiljer sig från det vi hittills har upplevt under vår resa. Enkel fika längs vägen.
På kvällen har vi möjlighet att bada i varma källor - en härlig avkoppling efter dagens resa. Middag

Dag 18: Kondorerna i Colcaravinen
Efter en tidig frukost beger vi oss av längre in i dalen mot den djupa ravinen där kondorerna håller till.
Colca Canyon är ett av världens bästa ställen för att på nära håll se dessa magnifika fåglar som har ett vingspann på över 3 meter.
Fåglarna har sina bon längs klippväggarna och tar nytta av uppvindarna på morgonen för att segla över ravinen i sin jakt på föda.
Vi tar också en liten promenad längs ravinen för att i lugn och ro njuta av de vackra omgivningarna.
På vägen tillbaka har vi också tid att till några korta stopp i de byar vi passerar. På eftermiddagen ger vi oss av mot Arequipa. Lunch

Dag 19: Arequipa
Denna dag ägnas åt den "vita staden" Arequipa som bär prägel av spansk kolonial stil.
Vi besöker det säregna Santa Catalina-klostret som grundades 1580 och var stängt för omvärlden ända tills 1970.
Vi missar heller inte att besöka det fina inkamuseet där den berömda djupfrysta inkaflickan Juanita ligger, hon hittades 1995 under en expedition högt uppe på en bergstopp i regionen.

Dag 20: Arequipa till Nazca
På förmiddagen börjar vi vår färd mot Nazca och anländer på eftermiddagen till vårt hotell i Nazca.
vi stannar till för ett dopp i havet när vi når kusten i Camaná. Lunch

Dag 21: Nazcalinjerna och Paracas
Nazca är känt för den stora mängd figurer och linjer som är inristade i stenöknen runt om staden. Dessa linjer och figurer ses bäst ifrån luften och vi kommer därför att göra en överflygning i små Cessnaplan. Det finns inga säkra svar på vad linjerna betyder, varför de gjordes eller av vilka. Kanske kan vi resonera kring detta under eftermiddagens busstur då vi fortsätter vår resamot Paracas. Vi gör stopp för lunch vid det anrika hotellet Mossone som ligger vackert inbäddat i den exotiska oasen Huacachina. Här finns det möjlighet för de som vill åka sandbuggy i öknen – en härlig upplevelse att åka upp och ner för de stora sandynerna!   Lunch

Dag 22: Ballestaöarna och Paracas
Vi gör en trevlig båtutflykt till Ballestaöarna som, inte utan anledning, också kallas "lilla Galapagos". Här har vi möjlighet att på mycket nära håll se stora kolonier med sjölejon, pelikaner, pingviner och sälar. Har vi tur kan vi också få se delfiner och kaskelotter. På öarna kan vi också se många olika arter sjöfågel. Tillbaka på fast land tar vi vår buss och åker in i Paracas Naturreservat där de stora röda sandslätterna påminner om ett marslandskap. Vi äter en härlig lunch i en liten vik där det roströda landskapet kontrasterar mot det blågröna havet. Senare på eftermiddagen åker vi vidare mot staden där vi började vår resa - Lima. Resan tar ca 3,5 timme.  Lunch

Dag 23: Sista inköp och museibesök
Förmiddagen är ledig för shopping.
Vi äter lunch på Larco Mar – det fina nöjescentret med underbar utsikt över Stilla havet.
På väg till flygplatsen stannar vi till vid ett av Limas finaste museum med en mängd orginalobjekt i trevliga lokaler, vi samlar där ihop intrycken från resan.
På kvällen avgår vårt plan mot Europa. Lunch

Dag 24: Hemkomst
Vi landar på europeisk mark vid 18-tiden. Från Amsterdam avgår sedan flyg till respektive nordisk anslutningsort.

Tillbaka upp

PERU EXPLORER   -   Essunga Västergården 401   -   465 94 NOSSEBRO   -   Tel: 0512-129 26, 0733-80 50 05   -   Epost: