Perus Okända Pärlor - Dagsprogram

Dag 1: Flyg till Lima, Peru
Vi anländer till Lima på kvällen och checkar in på vårt hotell i stadsdelen Miraflores.

Dag 2: Lima - Stadsrundtur och muséebesök
Från staden Lima styrde spanjorerna sina sydamerikanska kolonier och staden har haft en stor historisk betydelse. Vi åker en tur genom Limas moderna stadsdelar och hamnar så småningom i det gamla koloniala Lima. Vi stiger av bussen vid Stortorget och beser de karakteristiska träbalkonger som omsluter Stortorget samt gör ett besök i Katedralen där erövraren Francisco Pizarros kvarlevor återfinns. Vi fortsätter vår rundtur med ett besök på Limas arkeologiska och antropologiska museum där vi får en mycket fin inblick i Perus utveckling från de första bosättningarna till modern tid. På kvällen embarkerar vi den bekväma sovbussen med destination Trujillo dit vi anländer nästa morgon. Lunch

Dag 3: Trujillo
Förmiddagen är ledig för vila eller egna strövtåg i den gemytliga kuststaden som grundades 1534 ett år innan Lima. Vi äter lunch i Huanchaco med utsikt över Stilla havet. Under eftermiddagen besöker vi Mochicakulturens Sol och Måntempel. Dessa tempel, 43 m höga, formade som pyramider anses ha varit ceremoniella centrum och man har bl.a. där hittat en grav med 40 stycken offrade krigare. Vi ledsagas av kunnig lokal guide. Lunch.

Dag 4: Trujillo och buss till Chiclayo
Efter en närande och god frukost tar vi oss an dagens utflyktsmål – Chan Chan, en av världens största städer helt byggd i lera. Chan Chan var huvudstad i Chimuriket och dess historiska betydelse jämförs med de tidiga städerna i Egypten, Mesopotamien och Kina. Stadens yta uppgår till 15 kvadratkilometer och innefattar tempel, torg, dammar och labyrinter – ett i sanning magnifikt byggnads monument från 1400-talet. På sena eftermiddagen åker vi buss till Chiclayo. Lunch

Dag 5 : Lord of Sipan
Idag skall vi besöka ett av Perus finaste museum – Lord of Sipan. Museet är uppbyggd som en pyramid i flera olika våningar och inrymmer de fynd som hittades 1987 i en gravkammare från Mochicafolket. Vi gör också en tur till Pyramiderna i Túcume där Thor Heyerdahl gjorde utgrävningar. Lunch

Dag 6: Till Chachapoyas
Vi åker under dagen buss till Chachapoyas som ligger på en höjd av 2335 meter över havet, inbäddat i molnskogen. På kvällen kan det vara trevligt att ta en promenad runt torget där lokalbefolkningen brukar umgås. Chachapoyas är en liten och mysig stad långt bort från all stress. Lunchpaket

Dag 7: Kuelap
En av höjdpunkterna på resan blir helt säkert Kuelap, Chachapoyas-kulturens mest imponerande minnesmärke. Det kallas ofta norra Perus Machu Picchu och är en strategiskt belägen fästning som ligger högt uppe på en av andernas utlöpare. Vi ägnar större delen av dagen åt detta mäktiga byggnadsverk. Lunch

Dag 8: Gocta vattenfall 773 m
Från en liten djungelby börjar vi vår djungelpromenad på ca 2,5 timme. Stigen som leder till världens tredje högsta vattenfall (nyligen upptäckt 2006!) går upp och ner längs kullarna genom det prunkande djungellandskapet. Har vi tur får vi se flockar av papegojor som trivs i närheten av böndernas små majsfält. Promenaden är ganska krävande och för dem som vill går det att stanna i byn varifrån vattenfallet också syns. Lunch

Dag 9: Carajía-sarkofagerna
Under vår sista dag i molnfolkets område gör vi en utflykt för att bese gravmonumentet Carajía, Som består av mycket intakta sarkofager i form av ihåliga lerfigurer. Inuti sarkofagerna placerade Chachapoyasindianerna sina mumier för att de från klippavsatsen skulle kunna hålla ett vakande öga på befolkningen i dalen. Vi besöker dessutom de dödas stad som är ett större begravningsmonument placerat på en klipphylla 1000 meter ovan den brusande Utcubambafloden. Lunch

Dag 10: Buss till Tarapoto
Vi lämnar molnskogen och våra äventyr där för att fortsätta mot djungelstaden Tarapoto. Resan tar större delen av dagen och vi har möjlighet att från bussfönstret se hur landskapet förändras när vi färdas nerför Anderna mot den tropiska djungeln. Vi anländer vårt hotell på kvällskvisten. Lunch

Dag 11 : Den Blå Lagunen
Idag beger vi oss av till en lagun några timmar från Tarapoto. För att komma till den Blå Lagunen som den kallas måste vi åka en dragfärja av stockar över floden Huallaga – en intressant upplevelse. Framme vid den fina sjön gör vi en båttur och det blir möjlighet till sköna bad. Vi äter också en trevlig lunch vid sjökanten. Lunch.

Dag 12: Djungelvandring
Vi gör en dagsutflykt i regnskogen för att närmare lära känna denna natur. Vattenfall, många olika trädsorter, orkidéer är exempel på vad vi har möjlighet att se. Middag.

Dag 13-15:
Vi har lediga dagar vid poolen för avslappning alt, olika utflykter i de sköna omgivningarna. Dag 15 på eftermiddagen flyger vi tillbaka till Lima

Dag 16: Ledig förmiddag och hemfärd
Förmiddagen är ledig för shopping. Vi äter lunch på Larco Mar – det fina nöjescentret med utsikt över Stilla havet. På kvällen avgår vårt plan mot Europa. Lunch.

Dag 17: Hemkomst
Vi landar på europeisk mark vid 18-tiden. Från Amsterdam avgår sedan flyg till respektive nordisk anslutningsort.

Tillbaka upp

PERU EXPLORER   -   Essunga Västergården 401   -   465 94 NOSSEBRO   -   Tel: 0512-129 26, 0733-80 50 05   -   Epost: